Doorlopende opdracht
Doel:
De leerlingen leren zorg dragen voor het ei.
Materiaal:
- eitjes met een diertje op (aap, papegaai, vogel...)
Verhaal:
We gaan vandaag de zeven zeeën op. Dit doen we niet alleen, iedereen krijgt van mij drie vrienden mee. Jullie moeten allemaal samen voor jullie vrienden zorgen. Ze mogen niet stuk gaan. De eitjes moeten altijd bij iemand blijven. Elke opdracht die jullie vandaag gaan doen, moeten de eitjes worden doorgegeven. Zo moet iedereen ergens een keer voor een eitje zorgen.
Blok 1: Opstart
Activiteit 1: Blinddoeken (volg de sirene)
Timing: 10 min
Doel:
De leerlingen hebben vertrouwen in elkaar.
Materiaal:
- blinddoeken
Verhaal:
Ahoi, piraten…
Het is mistig op zee. We kunnen allemaal niets meer zien. Het enige wat we kunnen horen, is de stem van een sirene in de verte. Een stem die iedereen moet volgen. Je probeert allemaal de sirene te vinden en naar hem toe te geraken.
Zie wel dat je niet tegen je medepiraten loopt.
Extra:/
Activiteit 2: Ballen gooien (maak de kanonnen klaar)
Timing: 20 min
Doel:
De leerlingen kunnen zich focussen op hun deel en hebben vertrouwen in de rest van de klas voor de andere delen.
Materiaal:
- 5 kleine ballen
Verhaal:
Nu we de mist zijn uitgeraakt is het tijd dat we de kanonskogels op de juiste plaats opruimen. Anders gaat er binnenkort een op een verkeerde plaats belanden. Ik heb een kanonskogel en ik heb graag dat je die naar iemand gooit. Je zegt zijn of haar naam (we willen geen gewonden) en gooit de bal. Onthoud goed naar wie je hebt gegooid, want vanaf nu is die piraat de enige piraat waar jij kanonskogels naar mag gooien. Zo heb ik graag dat we een ketting maken waardoor dat iedereen de kanonskogel een keer heeft gehad.
Goed gedaan piraten! Kunnen we met de volgende kanonskogel nog eens exact dezelfde ketting maken? De laatste mag naar de eerst terug gooien. Blijf maar gooien, want er komen steeds kanonskogels bij. Je mag maar naar 1 piraat gooien! Weten jullie nog welke dat is?
Extra:
- Zeg dat je het met 3 ballen wil kunnen. Laat de leerlingen eerst een succeservaring hebben en laat ze dan pas proberen met 4 en 5.
- Leg het proces stil als leerlingen het niet serieus nemen.
Blok 2: conflicthantering
Timing: 2 x 15 min
Doel:
- De leerlingen kunnen een eigen conflictsituatie in kaart brengen.
- De leerlingen kunnen actief luisteren naar de opmerkingen van anderen.
- De leerlingen kunnen reflecteren over de uitkomst van een conflict.
- De leerlingen kunnen kritiek geven en aanvaarden.
Materiaal:
- groepskaartjes
- iets om op te schrijven
- pennen
- invulblad
Uitleg:
Vorige keer hebben we geleerd hoe we een ruzie in kaart moeten brengen. We hebben geleerd om te werken met de kaders op het blad.
Wat we nu graag willen, is dat een van jullie denkt aan een ruzie waar hij of zij in zat. Het is de bedoeling dat jullie deze situatie in kaart proberen te brengen. Wij willen graag dat die mooi wordt beschreven op de juiste manier in de kaders. Omdat jullie het nog niet zo vaak hebben gedaan, mogen jullie zeker nog om hulp vragen als jullie die nodig hebben.
Ik heb graag dat jullie gaan samenzitten als je het zelfde piratensymbool hebt. (piratenhoed of roer of zwaard of verrekijker)
Leerkrachten lopen mee rond.
Nu het in kaart is gebracht, kunnen jullie dan ook bespreken hoe jullie misschien beter hadden gereageerd? Bespreek het in je groepje.
NA 15 min
We gaan doorschuiven. Zoek naar allemaal leerlingen met hetzelfde gevoel op je kaartje. (boos of bang of blij of verdrietig)
Doe dit opnieuw met iemand anders zijn situatie. De persoon die net aan het vertellen was, mag nu niet vertellen.
Blok 3: Iedereen is anders
Timing: 20 min
Doel:
De leerlingen zien de gelijkenissen tussen hen en hun klasgenoten.
Materiaal: /
Verhaal:
Beste piraten, het is tijd om een schip neer te halen. Aan de overkant is het schip waar we naartoe willen, maar natuurlijk komen er ook piraten van die kant naar hier.
Niemand verlaat het schip voordat de kapitein toestemming heeft gegeven.
Maar pas op! Zie dat je niet door de kapitein getikt wordt, want dan word je zijn hulp. Dan ga je mee in het midden staan. Word je door de kapitein zijn hulp getikt, dan word jij ook mee hulp. Probeer niet gepakt te worden.
Voor je over mag vraag je:
Kapitein? Is het aan mij?
Alleen als de kapitein iets zegt dat ook voor jou zo is, dan mag je over.
Extra
- Pas de zinnen aan voor jouw eigen klas.
Deze zinnen hebben wij gebruikt:
Ik heb minstens 1 broer of zus.
Ik hou van turnen.
Ik woon met mama en papa.
Ik speel fortnight.
Ik slaap alleen op een kamer.
Ik ben soms verdrietig.
Ik speel graag buiten.
Ik heb een favoriete plaats in mijn huis.
Ik luister graag naar muziek.
Ik hou het meest van de zomer.
Ik hou het meest van de winter.
Blok 4: Afsluiten
Activiteit 1: In de knoop (gevangen!)
Timing: 15 min
Doel:
De leerlingen leren vertrouwen op de kapitein.
Materiaal: /
Verhaal:
Het neerhalen van het schip is niet gelukt. De andere piraten hebben ons gevangen genomen en hebben er voor gezorgd dat we aan elkaar vast zitten. Onze handen kunnen niet meer los. Dat was voor hun nog niet eens genoeg, ze hebben ons ook nog in de knoop gemaakt. Alleen onze nieuwe kapitein kan ons uit de knoop krijgen. We kunnen onze handen wel niet loslaten.
Extra: /
Activiteit 2: Blinde geometrie (we maken een vlot)
Timing: 10 min
Doel:
De leerlingen leren vertrouwen op de groep
Materiaal:
- groot touw
Verhaal:
We zijn ontsnapt van de piratenboot. We hebben een vlot gebouwd van stukken hout die we hebben gevonden, maar we moeten hem nog vast krijgen. Op de grond ligt een groot touw in een cirkel. Zo meteen zet iedereen zijn blinddoek op en is het de bedoeling dat we samen van de cirkel een vierkant maken. Zo kunnen we ons vlot vastmaken.
Extra:/
Maak jouw eigen website met JouwWeb