Leerjaardoorbrekend STEMmig werken

Mijn groep en ik deden onderzoek naar twee verschillende aspecten (leerjaardoorbrekend werken en STEM) om deze dan om te zetten naar in de praktijk toepasbare werkvormen. Op de website vind u ons onderzoeksmateriaal, maar ook de uitgewerkte werkvormen.

Onze werkvormen zijn allemaal in het thema water.


De werkvormen

Onderzoeksboxen

Identiteitskaarten

Onderzoeks-eilanden

THEMA: Zinken en drijven / Communicerende vaten

THEMA: onderwaterdieren (dolfijn, vis, haai)

THEMA: Water in derdewereld landen, Water in ons lichaam, Bellenblaas en de bever

De onderzoeksboxen zijn zo gemaakt dat in de box al het materiaal zit dat de leerlingen nodig hebben. Ze kunnen een stappenplan volgen om zo zelf een hypothese te testen.

De leerlingen doen opzoekwerk om zo de identiteitskaarten van hun dier in te vullen.

Er is een vervolgles techniek voorzien.

De leerlingen doorlopen een hoekenwerk om zo zelfstandig uit te zoeken wat water allemaal betekent voor ons en de wereld.