Blok 1: Opstart

Activiteit 1: Tellen in groep

Timing: +- 10 min

Doel:

De leerlingen kunnen een gezamenlijke opdracht uitvoeren zonder frustraties.

Materiaal: /


Verhaal:

Dag leerlingen. We gaan op ruimtereis vandaag. De reis kan alleen beginnen nadat onze raket is opgestart. Om onze raket op te starten, moeten we tot tien tellen. Samen moeten we van 0 tot 20 geraken, maar onze raket kan er niet tegen als er meer dan een persoon tegelijk telt.  Hij hoort ook niet graag twee keer dezelfde persoon.

Proberen jullie tot 20 te tellen?
Als twee mensen samen iets zeggen, moet je opnieuw bij nul beginnen.

Oh ja, voor ik het vergeet, je moet je ogen toe doen.


Extra:

  • Misschien is het makkelijker om te beginnen met tellen tot 10. Een succes ervaring is beter voor de groepssfeer.
  • Indien het niet gemakkelijk gaat kan je voorstellen om met klasnummers te werken zodat het toch is gelukt.

Activiteit 2: Alien maakt een boterham

Timing: 15

Doel: De leerlingen leren duidelijk communiceren.

Materiaal:

  • Brood in zak
  • mes
  • kaas (met rand)
  • boter
  • bord

Verhaal:

We zijn aangekomen op een vreemde planeet. Op deze planeet wonen aliens. Een van deze aliens zit hier voor ons aan tafel. De alien kan niet praten, maar verstaat wel Nederlands. Hij wil graag een boterham maken met boter en kaas. Willen jullie hem uitleggen hoe hij de boterham moet maken?

(De alien voert alle niet duidelijke instructies verkeerd uit.)


Extra:

  • Het is leuk om een handpop te gebruiken als alien.

Blok 2: conflicthantering

Timing: 

  • rollenspel (10 min)
  • analyse (2x 15min)
  • bespreking (15 min)

Doel:

  • De leerlingen kunnen een conflictsituatie in kaart brengen.
  • De leerlingen kunnen actief luisteren naar de opmerkingen van anderen.
  • De leerlingen kunnen reflecteren over de uitkomst van een conflict.

Materiaal:

  • groepskaartjes
  • iets om op te schrijven
  • pennen
  • invulblad

Rollenspel:

Er is ruzie op weg terug naar de raket. We hebben jullie hulp nodig om de ruzie op te lossen. We zullen jullie laten kijken naar de ruzie.

Juf 1 en juf 2 lopen naast elkaar op weg naar de raket. Juf 1 gaat op juf 2 haar voet staan.
2: Dat deed je expres!
1: Ik deed helemaal niets!
2: Ik heb het wel gezien! Gebroken bloempot!
1: Noem jij mij nu een gebroken bloempot? Jij stak jouw voet onder de mijne! Olifantenslurf!
2: Dus je geeft toe dat je op mijn tenen bent gaan staan?  Vaas zonder water!
1: Nee, jij stond in de weg! Groen baksteenvreterke!
Juf 2 duwt juf 1 op de grond.


Uitleg:

Kunnen jullie ons helpen met de ruzie? We willen eigenlijk eerst eens kijken wat de ruzie nu juist was?
Daarvoor hebben we voor jullie een blad meegebracht. Dat blad gaat jullie helpen om te kijken naar de ruzie van daarstraks. Ik wil het met jullie wel even overlopen.

Op het blad staan verschillende kaders en in die kaders staan vragen.

Er staat in de eerste kader: wat lokt het gedrag uit? Daar moet je op zoek naar de oorzaak van het gedrag.
In de tweede kader staat: welk gedrag zie je?  Daar schrijf je wat er is gebeurd, wat je ziet, hoe iedereen reageert.
In de derde kader staat: wat is het gevolg? Hoe is het geëindigd? Wat is de afloop?

Zo heb ik graag dat jullie zo meteen in groep een beetje kunnen uitzoeken wat er waar moet staan.

Ik heb graag dat je bij elkaar gaat zitten als er op jouw groepskaartje hetzelfde ruimtetekeningetje staat. (planeet of ster of raket of alien)

NA 15 MIN

Oké, we schuiven even door… Ga op zoek naar iemand met in het midden van zijn kaartje hetzelfde communicatie middel. (telefoon of brief of gsm of tekstballon) Probeer dan eens te bespreken wat iedereen heeft gevonden.


Bespreking:

Nu we weten hoe de ruzie in elkaar zit, willen wij met jullie eens kijken hoe onze reizigers beter hadden kunnen reageren.


Blok 3: Iedereen is anders

Timing: 15 min

Doel: De leerlingen kunnen aangeven wat ze nodig hebben als ze een bepaalde emotie hebben.

Materiaal:

  • emotiekaarten
  • bladeren met emoties op

Verhaal:

Onze alien vraagt aan ons wat we steeds met onze gezichten doen. We trekken een blij gezicht of een boos gezicht en de alien  begrijpt ons niet.

Zullen we samen eens aan de alien uitleggen wat emoties zijn.

De leerkracht toont verschillende emoties.

De alien wil ook graag weten wat jullie doen als jullie zo een emotie hebben.

Kunnen jullie mij vertellen wat je nodig hebt als je … bent.

Leerkracht schrijft de verschillende antwoorden op de bladeren op.


Extra:

  • Je kan ook de verschillende bladeren verspreiden door de ruimte en de leerlingen in kleine groepen laten rondgaan en het eerst in kleine groep laten bespreken. 
  • Stel je emoties af aan de noden van de groep.

Blok 4: Afsluiten

Activiteit 1: Op een rij gaan staan

Timing: 10 min

Doel:

De leerlingen kunnen non-verbaal communiceren.

Materiaal:/


Verhaal:

Niet alle aliens zijn zo lief als de alien met zijn boterham met kaas. Het is tijd dat we terug naar onze raket geraken, alleen mogen de aliens ons niet horen. Alles moet dus in totale stilte gebeuren.

Voor we in de raket geraken, moeten we verschillende codes ingeven. Voor deze codes moeten we op een rij gaan staan met een bepaalde volgorde.
Allereerst moeten we op een rij gaan staan op klasnummer.
Dan hebben we een rij nodig op grootte.
Dan op alfabetische volgorde op voornaam.
Dan op huisnummer.


Extra:/

Activiteit 2: Levende machine

Timing: 15 min

Doel:

De leerlingen kunnen verder werken met iets waar ze geen controle over hebben.

Materiaal:/


Verhaal:

Onze raket is klaar om te vertrekken en ineens gaat er een enorme knal af. Een van de motoren is kapot gegaan. Zo kunnen we niet vertrekken terug naar de aarde.

We zullen samen met de klas een nieuwe motor moeten maken. We worden samen de nieuwe motor.

Een van de leerlingen moet beginnen met het maken van een herhaalde beweging. Het moet één beweging zijn die verschillende keren herhaald wordt.

Een andere leerling springt hierbij in en maakt ook een herhaalde beweging die hierop aansluit tot we met heel de klas een herhaalde beweging maken.


Extra:/

Maak jouw eigen website met JouwWeb