Blok 1: Opstart
Activiteit 1: Elektrische draad (laserstralen in de bank)
Timing: -+ 20 min
Doel:
De leerlingen denken na over de beste strategie waarbij ze gebruik maken van de sterktes en zwaktes van de leerlingen uit hun klas.
Materiaal:
- touw
- 2 palen/mensen om het touw vast te houden
Verhaal:
Vandaag is het tijd dat we goed samenwerken! We hebben al weken de bank bestudeerd en het is effectief tijd om de bank te gaan overvallen. Dit kan wel alleen maar als we samenwerken. Allereerst moeten we over de laserstralen geraken. De laserstralen hangen redelijk hoog, maar we mogen er niet onder. Heel de klas moet samenwerken om er over te geraken. Het is niet makkelijk, dus denk eerst goed na voor je eraan begint.
Extra:
- Hang het touw op aangepaste hoogte zodat een van de grootste leerlingen er over kan geraken als laatste.
Activiteit 2: Ballonnenspel (Laat niets vallen)
Timing: 15 min
Doel:
De leerlingen kunnen samenwerken om de ballonnen van de grond af te houden. Ze houden hierbij rekening met het zoeken van de persoon die het best de ballon in de lucht kan houden.
Materiaal:
- enkele opgeblazen ballonnen
Verhaal:
We zijn binnen, maar een van onze minder handige bandieten heeft iets uit de lucht laten vallen. Dit mag natuurlijk de grond niet raken, want anders gaat het alarm af en worden we opgepakt. Om dit te vermijden gaan we met allemaal in een cirkel staan om zo ervoor te zorgen dat we de spullen in de lucht kunnen houden. Het mag de grond niet raken.
Oh nee, er zijn nog spullen aan het vallen. Hou alles van de grond af!
Extra:
- Als je dit buiten doet neem je best plastieken ballen in plaats van ballonnen bij veel wind.
Blok 2: conflicthantering
Timing: 2x 15 min
Doel:
- De leerlingen kunnen een eigen conflictsituatie in kaart brengen.
- De leerlingen kunnen actief luisteren naar de opmerkingen van anderen.
- De leerlingen kunnen reflecteren over de uitkomst van een conflict.
- De leerlingen kunnen kritiek geven en aanvaarden.
Materiaal:
- groepskaartjes
- iets om op te schrijven
- pennen
- invulblad
Uitleg:
Vorige keer hebben we ruzies in kaart moeten brengen. We hebben geleerd om te werken met de kaders op het blad.
We gaan dat nu nog een laatste twee keer proberen, alleen is het nu de bedoeling dat jullie dat zonder onze hulp kunnen. Het is nu echt aan jullie. Wij komen alleen helpen als het echt, echt nodig is.
Ik heb graag dat jullie gaan samenzitten als je het zelfde bandietensymbool hebt. (masker of zak met geld of lamp of handboeien)
Leerkrachten lopen mee rond.
Nu het in kaart is gebracht, kunnen jullie dan ook bespreken hoe jullie misschien beter hadden gereageerd? Bespreek het in je groepje.
NA 15 min
We gaan doorschuiven. Zoek naar allemaal leerlingen met dezelfde kleur van kaartje.
Doe dit opnieuw met iemand anders zijn situatie. De persoon die net aan het vertellen was, mag nu niet vertellen.
Blok 3: Afsluiten van de dag
Activiteit 1: Aantal voeten, aantal handen
Timing: 15 min
Doel:
De leerlingen kunnen doorheen de oefening hun strategie aanpassen indien nodig.
Materiaal:/
Verhaal:
We zijn bijna buiten. We moeten alleen nog over de bewegingssensoren. Die sensoren bekijken hoeveel voeten en hoeveel armen er op de grond staan. Het is de bedoeling dat jullie er samen voor kunnen zorgen dat jullie nog maar met 8 voeten en 4 handen op de grond staan.
Extra
- Stuur de leerlingen naar samenwerken. Het lukt alleen als ze allemaal samen werken.
Blok 4: Afsluiten van het project
Activiteit 1: Escaperoom
Doel:
De leerlingen kunnen juist communiceren en vertrouwen op elkaars talenten om zo optimaal te kunnen samenwerken.
Zoek een escaperoom om te doen met de klas.
De escaperoom die in het project document beschreven staat, bleek niet ideaal te zijn voor een grote klas.
Activiteit 2: Evaluatie
Timing: 20 min
/
Materiaal:
- dobbelsteen met zinnetjes
Verhaal:
Wij zouden graag van jullie weten wat jullie nu vonden van de namiddagen. Ik heb een dobbelsteen bij en op die dobbelsteen staan verschillende vraagjes waar jullie op kunnen antwoorden. Iedereen gooit met de dobbelsteen en laat mij weten wat het antwoord is op die vraag. Daarna mag je de dobbelstenen doorgeven.
Vragen die wij hebben gesteld:
Wat heb je geleerd op deze namiddagen?
Wat ga je onthouden?
Wat vond je het leukst?
Wat vond je het moeilijkste?
Als jij iets zou mogen veranderen aan de namiddagen, wat zou het zijn?
Wat heb je gemerkt in de klassfeer tijdens de opdrachten?
Maak jouw eigen website met JouwWeb